اگر اهل دنیای مارکتینگ هستید و روشهای مختلف آن را مثل یک مخاطب وفادار دنبال میکنید، حتما به مدلهای متنوع بازاریابی هم برخورد کردهاید. مدلهایی که به کمک آنها میتوانید مسیر مارکتینگ را روشنتر کنید و با آن پا به دنیای عجیب، بزرگ و بیانتهای بازاریابی بگذارید. در میان مدلهای بیشماری که برای بازاریابی و از جمله دیجیتال مارکتینگ معرفی میشود، مدل بازاریابی sostac اهمیت ویژهای دارد.
باید بگوییم که مدل sostac یک روش موثر و پرکاربرد در فرایند بازاریابی دیجیتالی است که به کمک آن میتوانید شرکت و کسبوکارتان را به قله موفقیت نزدیک کنید.
اگر دوست دارید درباره مدل بازاریابی سوستاک و ویژگیهای منحصربهفرد آن بیشتر بدانید و آن را در کار بازاریابیتان اجرا کنید، با آکادمی اینفوگرام همراه باشید:
مدل چیست؟
شاید بهتر باشد پیش از آنکه درباره مدل سوستاک صحبت کنیم، اندکی درباره مدل، در حالت کلی بدانیم.
مدلها در بازاریابی نقش اساسی را ایفا میکنند. آنها برای مدلسازی بازار و کمک به کار بازاریابی و فروش طراحی میشوند که براساس آنها یک استراتژی منسجم برای مارکتینگ به وجود آید. در واقع، این مدلها هستند که به شما امکان طراحی یک استراتژی درست برای فعالیت مارکتینگ را میدهند.
برای آنکه یک مدل درست و اصولی داشته باشید، نیاز به اطلاعات دقیقی از کسبوکار خود، رقبایتان و همینطور پیشبینی آینده فعالیتتان دارید.
بنابراین مدلها جایگاه ویژهای در فعالیت مارکتینگ دارند و میتوانند به کسبوکارها قوام ببخشند.
مدل بازاریابی sostac چیست؟
حال که با کارآیی مدل در بازاریابی آشنا شدیم، باید به سراغ سوستاک برویم.
آیا تا به حال نام این نوع مدل را در حوزه دیجیتال مارکتینگ شنیدهاید؟ خب بگذارید درباره آن به طور مفصل صحبت کنیم.
اگر بخواهیم یکی از مدلهای بسیار محبوب در میان فعالان دیجیتال مارکتینگ را نام ببریم، باید به مدل بازاریابی sostac اشاره کنیم. سوستاک یک مدل و سیستم برای ایجاد و مدیریت طرحهایی است که شما در کارتان به آنها نیازمندید.
با کمک این مدل و چارچوبی که در اختیارتان قرار میدهد، میتوانید انواع مختلفی از پلنهای دیجیتال را برای کارتان ایجاد کنید. استفاده از مدل بازاریابی سوستاک به شما این امکان را میدهد، هر طرحی را که نیاز دارید، به وسیله آن توسعه دهید. از طرحهای تجاری گرفته تا بازاریابی ارتباطات و بازاریابی را میتوان به وسیله این مدل توسعه و گسترش داد.
زمانی که اجزای مدل sostac در کنار هم قرار میگیرند، شبیه به تکههای پازل عمل میکنند و در نهایت یک بیگ پلن را تشکیل میدهند که میتواند شما را برای طراحی استراتژی بازاریابی کمک کند.
خوب است بدانید که این مدل، به عنوان سومین مدل محبوب در میان کاربران معرفی شده و علت این محبوبیت، به خاطر سپردن راحت آنها و آسان شدن فعالیتها به وسیله برنامهریزیهای دقیق سوستاک است. این الگوی برنامهریزی، در دهه ۱۹۹۰ جای خودش را در میان کاربران بازاریابی دیجیتالی باز کرد و تا به امروز همچنان به عنوان یک الگوی مهم، معرفی میشود.
چرا به مدل بازاریابی سوستاک نیاز داریم؟
یک سوال اساسی در برخورد با این مدل از دیجیتال مارکتینگ، چرایی استفاده از آن است. بسیاری از افراد ممکن است در ابتدا، از خود یا دیگرانی که این مدل را انتخاب میکنند، علت استفاده از آن را بپرسند. در ادامه به مهمترین دلایل استفاده از مدل sostac خواهیم پرداخت:
_ ارائه ساختار واضح
ما در فعالیتهای مارکتینگ خود، نیاز به یک ساختار و استراتژی مشخص داریم تا به راحتی آن را به خاطر بسپاریم. علاوهبر آن، ساختار واضح در کار مارکتینگ به ما کمک میکند که هدف و برنامه خود را راحتتر و بهتر برای مشتری توضیح دهیم. استفاده از مدل بازاریابی sostac به شما کمک میکند که مراحل مورد نیاز برای ایجاد و اجرای هر نوع برنامه تجاری و یا بازاریابی را به خوبی انجام دهید.
_ مشتری محور بودن
میتوان گفت که مدل sostac مشتری محور است. در واقع به وسیله آن میتوانید اهمیت مخاطب و مشتریان، شرکای بالقوه، تاثیرگذاران بر کار و همچنین رقبایتان را در شرایط مختلف، بررسی کنید. بر این اساس به یک شیوهنامه اصولی و منسجم میرسید که اجرای آن، کمک بسیاری به فرایند بازاریابی دیجیتالی شما میکند.
_ داشتن اهداف مشخص
قطعا میدانید یکی از مهمترین فاکتورها در فعالیت بازاریابی، داشتن هدف است. در حقیقت باید گفت، این اهداف هستند که شما را در انجام کارها پیش میبرند و تمامی مراحل براساس آنها اجرا میشود. این مدل مارکتینگ، امکان دستیابی به چشمانداز آینده را به شما میدهد و از این نظر نقش مهمی را در فعالیتهای بازاریابی دیجیتالی ایفا میکند.
_ ارائه تاکتیکها
داشتن تاکتیکهای کاربردی و قابل اجرا در فعالیت مارکتینگ، اهمیت ویژهای دارد. زمانی که شما از این مدل بازاریایی در کسبوکارتان استفاده میکنید، امکان استفاده از تاکتیکهای کارآمد تاثیرگذار را نیز به شما میدهد.
_ پایداری در اجرا و کنترل فعالیت
خوب است بدانید که مدل بازاریابی سوستاک قادر است روشهایی را به شما ارائه کند که به وسیله آن استراتژیهای مورد استفاده را بررسی، کنترل و نگهداری کنید. به زبان ساده، این الگوی مارکتینگ به شما کمک میکند که استراتژی مورد استفادهتان را حفظ و نگهداری کنید تا به نتیجه موثرتری در فعالیتتان برسید.
منبع: https://infogramacademy.com