اگر در زمینه “بازاریابی محتوا” فعالیت می کنید، قطعاً یکی از مهمترین نیازهای شما داشتن یک تقویم محتوا خواهد بود. برنامهای که براساس آن محتواهای خود را تولید و منتشر میکنید و به شما اطمینان میدهد که روند کار تولید محتوا از دستتان خارج نخواهد شد.
یک تقویم محتوایی رایج باید شامل موارد زیر باشد:
موضوع یا عنوان هر محتوا
جدولی از موضوع و عنوانهایی تهیه کنید که قرار است به آنها بپردازید. آنها را اولویتبندی کنید و داخل تقویم قرار دهید تا بدانید که به کدام موضوعها پرداختهاید و کدام موضوعها هنوز دستنخورده باقی ماندهاند.
نویسنده هر محتوا
شما باید دقیقاً مشخص کنید که هر محتوا «توسط چه کسی» تولید شود. هر تولید کننده ای برای تولید هر محتوایی مناسب نیست. شما به عنوان استراتژیست محتوا باید با توجه به دانش و مهارت های هر فرد، بهترین تولید کننده را برای تولید هر محتوا انتخاب کنید.
تاریخ انتشار محتواها
تاریخ انتشار محتوا همراه با جزئیاتی مثل بررسی مناسبت یا ساعت انتشار از موارد مهمی ست که حتما باید در تقویم محتوایی خود مد نظر قرار دهید.
موقعیت و کانال انتشار محتوا
متناسب با اهداف کسب و کار خود، رسانه های مختلف را انتخاب کنید. سعی کنید از انتشار محتوای مشترک در همه شبکه های اجتماعی پرهیز کنید و برای هر رسانه، برنامه ای متناسب با فضای همان رسانه تدارک ببینید.
کلمات کلیدی
تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می کند که هم کاربران خود را بهتر بشناسید و هم اطلاعات ارزشمندی از دلایل موفقیت رقیبان خود به دست آورید.
فرمت محتوا
هر یک از انواع فرم های محتوا، کارکرد متمایزی در رسیدن به اهداف شما خواهد داشت. ضمن این که هر رسانه ای، فرم ویژه خود را می طلبد.
تقویم محتوای شما باید ترکیبی از فرم های مختلف محتوایی را برای ذائقه مخاطبین مختلف در نظر گرفته باشد.
دسته بندی محتوا
دسته بندی های محتوایی مثل آموزشی، خبری، سرگرمی، اجتماعی، سیاسی یا معرفی کالا و خدماتی خاص می تواند شما و همکاران تان را سریع تر به تولید محتوای تان نزدیک تر کند.
پرسونای مخاطب
ذکر پرسونایی از مخاطب مثل اشاره به سن و سطح فرهنگی می تواند کمک قابل توجهی به تعیین محتوای مدنظر داشته باشد.
توجه داشته باشید که تقویم های محتوایی متفاوت ممکن است موارد مختلف و متعددی را براساس محتوای مدنظر شامل شود اما ذکر موارد گفته شده از ضروریات هر تقویم محتوایی ست.
چگونگی و انجام مراحل آن
۱- تعیین مخاطب
در مرحله اول باید پرسونای مخاطب را تعیین کنید. به عبارتی برای طراحی تقویم محتوایی، پیش از هرچیز باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ چه گروه سنی دارند؟ چه نوع محتوایی برای آنها جذاب است؟ چه زمانی از شبانهروز و چه روزی از هفته بیشتر شبکههای اجتماعی و اینترنت را چک میکنند؟
۲- تعیین بسترهای انتشار و اولویت آنها
قصد دارید در چه جاهایی محتوا منتشر کنید؟ به یاد داشته باشید که تمام مخاطبان شما از تمام شبکههای اجتماعی استفاده نمیکنند! و بسته به نوع فعالیت شان ممکن است اولویت های متفاوتی داشته باشند. در ثانی، همیشه لازم نیست از همه شبکهها استفاده کنید و گاه میتوانید از شبکههای کم استفادهتر صرف نظر کنید.
۳- تعیین هدف و KPI
هر برنامهریزی از جمله طراحی تقویم محتوایی اگر بدون هدف انجام شود، بیثمر است. زمانی که برای تقویم محتوا برنامه میریزید، باید بدانید که در انتهای یک دوره استفاده از تقویم قرار است به چه اهدافی برسید. تعیین KPI در اینجا به شما کمک میکند. تعیین ROI، نرخ تبدیل، تعداد فالوور و تعداد بازدید از جمله KPI های مناسب در این زمینه هستند.
۴- تعیین محتوای تقویم محتوا
باید مشخص کنید که قرار است چه جزئیاتی را در قالب تقویم محتوا ثبت کنید. اطلاعات اساسی که باید در این قسمت داشته باشید عبارتند از:
تاریخ و ساعت انتشار
هشتگ/کلمه کلیدی
نام نویسنده
موضوع و عنوان
بستر انتشار
میتوانید اطلاعات دیگری را هم به این فهرست اضافه کنید:
تمام تصویرها و گرافیکهای لازم، لینک منابع، لینک مطلب منتشرشده، وضعیت انتشار (منتشرشده، منتشر نشده، در حال طراحی، …)
۵- ساخت یک مخزن محتوای خام
در قالب تقویم محتوایی یا در یک فایل، انواع محتواهای خام و منابعی که از آنها میتوانید محتوا استخراج کنید را مشخص کنید. میتوانید برای این کار از دراپ باکس، گوگل درایو یا ابزارهای تقویم محتوایی استفاده کنید.
۶- هماهنگی با تیم تولید محتوا
اعضای تیم تولیدمحتوا را با هم آشنا کنید، پلتفرم تقویم محتوا را به آنها معرفی کنید و درباره مراحل تولید محتوای متنی و تصویری به آنها توضیح بدهید.
۷- آغاز تولید و انتشار محتوا
در آخرین مرحله، میتوانید کار با تقویم محتوایی را آغاز کنید! این مرحله شامل تولید محتوا و انتشار منظم آن است. تلاش کنید تا حد امکان به این تقویم وفادار بمانید.